איך קונים נכון יהלומים? מה צריך לבדוק?

מה חשוב לדעת בקניית תכשיטים משובצים ביהלומים?

יהלום טבעי הוא מינרל קשה העשוי מפחמן נקי. הוא נוצץ, יוקרתי ונחשק מאד ביחוד בקרב המין הנשי. הוא סמל סטטוס בדיוק כמו מכונית יוקרתית וככל שהוא גדול יותר, הוא יקר יותר. על כל 10,000 יהלומים המופקים בעולם נמצא יהלום צבעוני אחד. בעגה המקצועית הוא נקרא יהלום color fancy- יהלום בעל צבע טבעי מיוחד ונדיר.
כשאנחנו הולכים לקנות טבעת, תליון או עגילים, איך נדע שהנתונים של היהלום שבחרנו הם באמת כפי שהציגו לנו אותם בחנות? מה הכי חשוב לבדוק ואיך יתכן שיהלום באותו הגודל מתומחר אחרת בחנויות השונות?
ישנם 4 פרמטרים חשובים שמכונים – The 4 C’s:

משקל – Carat : צבע – Color : ניקיון – Clarity : חיתוך – Cut
1. משקל – Carat
מחירו של יהלום נקבע בעיקר על פי גודלו ומשקלו. ככל שיהלום גדול יותר, כך הוא נדיר יותר. 1 קראט = 0.2 גרם. אבנים בגודל ומשקל מתחת ל-1 קראט נמדדים בנקודות- 1 קראט = 100 נקודות.

2. צבע – Color
יהלום מושלם צריך להיות חסר צבע. ככל שהוא לבן יותר, כך דרגת הצבע שלו גבוהה יותר. הדירוג של הצבע נע בין האות D (יהלום מושלם) ל-Z (יהלום צהוב ומלוכלך). יהלומים המדורגים H,I,J,K- נחשבים הכי סחירים בארץ ובעולם.
F-D – היהלומים המושלמים ביותר.
• G-I – לבן עם נימה קלה של גוון.
• J-I – לבן עם נימה קלה של צבע.
• K – צבע קל מאוד.
• L – צבע קל בינוני.
• M – צבע קל.

3. ניקיון – Clarity
כשהיהלום נוצר, יש בו מספר פגמים. עכירות, שריטות וכו אשר ברובם כלל לא ניתן להבחין ללא לופה. ככל שיהלום צלול ונקי יותר הוא יקר יותר. כדי לקבוע את דרגת הניקיון שלו משקללים מספר פרמטרים: מספר הפגמים, גודלם ומיקומם. ככל שהם ממוקמים במרכזו, דירוג היהלום יהיה נמוך יותר. ברק הפגם, ככל שהוא יותר בולט, הדירוג יהיה נמוך יותר וצבעו- כהה= דירוג נמוך.
ניקיון היהלום מדורג בסולם אותיות ומספרים, כאשר יהלום נקי לחלוטין הוא בדרגת IF. דרגת VVS1 עד דרגתVS2 נחשבים לדרגות גבוהות של ניקיון ולא ניתן להבחין בפגמים בעין בלתי מזוינת.
יהלומים בדירוג FL– Flawless ובדירוג IF – Internally Flawless הם היהלומים הנדירים והיפים ביותר בעולם.
-F – הגבוה ביותר אבן ללא פגמים.
– vvs1-vvs2- אבן נקייה מאוד פגמים שניתן לראות רק במיקרוסקופ.
– vs1-vs2- פגמים קטנים מאוד שניתן לראות בלופה.
– si1-si3- פגמים בינוניים שניתן לראות בלופה.
– i1-i3- פגמים שניתן לראות בעין כאשר i2-i3, נחשבים לפגמים קשים.

4. איכות הליטוש – Cut
לאחר הכרייה, היהלומים מגיעים עמומים ולא מבריקים. איכות הליטוש קובעת עד כמה היהלום ינצנץ ויבריק. חיתוך האבן הוא הפרמטר המשמעותי ביותר מבין הפרמטרים הקובעים את ערכו, ז”א גם אם ליהלום צבע וניקיון מושלמים, חיתוך לא איכותי יגרום לו להיראות עמום וחסר ברק. עבודת ליטוש טובה יוצרת אפקט של החזרי אור מכל צדדיו. חשוב לדעת כי אבן שטוחה היא איכותית פחות מאבן גבוהה.
האלמנטים שקובעים את איכות הליטוש הם- פרופורציות, סימטריה וגימור. דרגות טיב הליטוש: Excellent (הגבוה ביותר) Very Good, Good, , Fair Poor
בדקו את התעודות הגמולוגיות שיש לכם ותוכלו להעריך האם נמצא ברשותכם יהלום יקר עם נתונים מצויינים.

MOST POPULAR Items

Shopping cart
Sign in

No account yet?

Start typing to see products you are looking for.
Shop
0 items Cart
My account